فهرست مطالب
تله کابین چیست؟
تلهکابین یک سیستم حملونقل هوایی است که شامل تعدادی پایه یا دکل میشود که یک یا چند کابل فولادی را در هوا نگه میدارند. به این کابلها اتاقکهایی متصل میشوند که افراد را از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر جابجا میکنند.
تلهکابین بیشتر در مسیرهای کوهستانی و مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است، استفاده میشود. این سیستم شامل یک مسیر رفت و برگشت است که کابل فولادی ضخیم از یک ایستگاه به ایستگاه بعدی کشیده میشود. کابلهای آویزان توسط دکلها در طول مسیر نگه داشته میشوند.
اتاقکها یا کابینها به کابلها در فواصل مساوی متصل میشوند و محل اتصال آنها به کابل ثابت است. در تلهکابینهای نسل جدید، امکان جدا شدن اتوماتیک اتاقکها از کابل وجود دارد. کابل توسط یک موتور برقی در یکی از ایستگاهها به حرکت در میآید و اتاقکهای متصل به خود را به حرکت در میآورد. لازم به ذکر است که اتاقکها موتور محرک ندارند.

اتاقک تله کابین
به اتاقک یک دسته یا اهرم فلزی متصل شده است. این دسته معمولا توسط فنر و پیچ به سقف آن متصل شده است. این دستگیره کابل متحرک و اتاقک را به هم متصل میکند.
متریال اتاقک بسته به مکان، و لوکیشن نصب از فولاد و شیشه ساخته می شود. استفاده از شیشه باعث می شود منظره های اطراف به خوبی دیده شود. این فرصت خوبی برای ثبت عکسهای جالب هست. ظرفیت اتاقک هم به عوامل مختلفی بستگی دارد، مثل قدرت تحمل کابل، ارتفاع پایه ها، طول مسیر و…

دکل های تله کابین
یکی از سخت ترین کارها و از چالش برانگیز ترین مراحل ساخت دکل ها یا پایه ها است. با توجه به تجربیات ما در ساخت دکل ها در مناطق کوهستانی دلایل زیر باعت می شود ما این مرحله از را پر چالش بدانیم:
- شرایط آب و هوایی نا آرام
- عدم وجود مکان مناسب گود برداری با توجه رعایت استاندارد فاصله بین دکل ها
- شیب بسیار تند در مناطق مختلف
- عدم دسترسی به امکانات حمل و نقل و تجهیزات
این دکل ها ممکن است درون شهر هم باشند. پس هر منطقه ای نیاز به رعایت استاندارد های خاص خود است.

ایستگاه ها
ایستگاههای تلهکابین معمولاً ساختمانهای ساده و کاربردی هستند که فضای زیادی برای طراحی معماری دارند. دسترسی به این ایستگاهها از طریق پلهها یا آسانسورهای موجود در ساختمانها امکانپذیر است. علاوه بر این، ایستگاهها میتوانند شامل امکانات مختلفی مانند فروشگاهها یا غرفههای سرگرمی باشند که نه تنها به نیازهای مسافران پاسخ میدهند، بلکه میتوانند به نقطه شروعی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه تبدیل شوند.
برخلاف سیستمهای حمل و نقل شهری مانند قطار شهری یا تراموا، اتاقکهای تلهکابین فاقد موتور و ترمز هستند. موتور محرک و سیستم توقف به طور مرکزی در واحد کنترل ایستگاهها قرار دارند. موقعیت دقیق ساختمانهای ایستگاهها توسط مهندسین متخصص تعیین میشود. حداقل دو ایستگاه مورد نیاز است: یکی که دارای سیستم درایو و ترمز است و دیگری که معمولاً دارای دستگاه کششی است تا کابل به درستی کشیده شود. همچنین امکان احداث ایستگاههای میانی اضافی نیز وجود دارد.
سرعت تله کابین
موتور محرک در ایستگاهها قرار دارد و تمامی تنظیمات مربوط به سرعت، اعم از کاهش یا افزایش سرعت، در همان ایستگاهها انجام میشود. اتاقکها توسط کابلهایی که به آنها متصل شده، به جلو کشیده میشوند. کابلها توسط چرخهای فلزی که بر روی دکلها نصب شدهاند هدایت میشوند.
در ایستگاه پایین یا ایستگاه برگشت، کابل به دور یک چرخ فلزی بزرگ میچرخد تا آماده برگشت به ایستگاه اصلی شود. این چرخ فلزی بزرگ قادر است کشش کابل را تنظیم کند و سرعت آن را کاهش دهد. موتور متصل به این چرخ فلزی بزرگ میتواند سرعت حرکت را کاهش دهد. در مواقع اضطراری، سیستم ترمز قادر است به طور سریع و خودکار تمام تله کابین را متوقف کند تا ایمنی مسافران تضمین شود.

امنیت تله کابین
بروز حادثه در سیستمهای تله کابین بسیار نادر است، چرا که تمامی استانداردهای ایمنی با دقت فراوان رعایت میشود. در صورتی که ظرفیت اتاقکها یک نفره باشد یا بیست نفره، تفاوتی در رعایت اصول ایمنی وجود ندارد؛ در هر دو صورت هدف اصلی تأمین حداکثر ایمنی برای مسافران است.
در شرایطی که احتمال پاره شدن کابل تنها یک هزارم باشد، سیستمهای ایمنی بسیار دقیقی برای مقابله با چنین رخدادهایی طراحی شده است. معمولاً سیستمهای تله کابین از چهار تا هشت کابل به هم تندیده ساخته میشوند. این طراحی باعث میشود که حتی در صورت پاره شدن دو کابل، کابلهای باقیمانده همچنان قادر به نگه داشتن کابین باشند و از سقوط آن جلوگیری کنند.
علاوه بر این، بازرسیهای دورهای و منظم کابلها و اتصالات، ایمنی سیستم را افزایش داده و احتمال وقوع حادثه را به صفر نزدیک میکند. تمامی این اقدامات موجب میشود که تله کابینها بهطور چشمگیری ایمن و قابل اعتماد باشند.

تله کابین های ایران
در گالری زیر می توانید لیست چند نمونه تله کابین در مناطق مختلف ایران را ببینید:
روش های حمل و نقل توسط کابل
تله کابین در طبیعت و مناطق گردشگری:
تله کابین های شهری:
تله کابین در میان کوه ها:
جابجایی مصالح با طناب راه ها:
یوچر شرکت سازنده تله کابین
تله کابینهای معروف در ایران مانند تله کابین توچال و رامسر توسط شرکتهای چینی و آلمانی طراحی و ساخته شدهاند. شرکت یوچر با داشتن توان فنی و علمی بالا، هیچگونه محدودیتی برای احداث تله کابینهای مطابق با استانداردهای بینالمللی ندارد. تجهیزاتی نظیر اتاقکهای تله کابین و قطعات حساس مانند گیرههای اتصال اتاقک به کابل، از شرکتهای معتبر و سازندگان برتر جهانی تهیه میشوند تا بالاترین سطح کیفیت و ایمنی را تضمین کنند.
سرمایهگذاران گرامی میتوانند برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد هزینههای تهیه تجهیزات، زمانبندی اجرای پروژه، و سایر موارد مرتبط، با کارشناسان ما تماس گرفته و راهنماییهای لازم را دریافت نمایند.
عالی بود
اطالاعت خوبی در مود تله کابین یاد گرفتم
اگه میشه فیلم توضیحات هم بزارید ممنون
تشکر
فیلم های تله کابین در تیم رسانه یوچر در حال آماده سازی هست
با سلام
تله کابین در فضای جنگلی هم قرار گرفته؟
درود بر شما.
منظورتون رو درست متوجه نشدیم. تصاویر رو ببینید متوجه می شید که در همه جایی امکان احداث تله کابین وجود داره.
با سلام
تشکر میکنم از سایت کامل و قوی شما
حداقل متراژی که میشه تله کابین ساخت چقدره؟
درود بر شما.
مسافت از یک کیلومتر به بالا باشه بهتره
برای فضاهای سرپوشیده چه پیشنهادی دارید دکتر؟
تفریحی که هیجانی مشابه به زیپ لاین باشه، انجام میده تیم شما؟
سلام
برای ساخت تله کابین چه مجوزهایی لازمه گرفته بشه و اینکه در مکانی مثل رامسر که تله کابین وجود داره میشه یه تله کابین دیگه ساخت؟
درود به شما.
بستگی به محل اجرای پروژه داره. اگه ملک شخصی باشه چالش چندانی وجود نداره.
در شهر رامسر امکانش هست منتها توجیه نداره.
برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.
بنظر شما سودآوری تله کابین بیشتره یا زیپ لاین؟ کلا طرح های سودآوری دارید که بشه مطئن روشون سرمایه گذاری کرد؟
درود بر شما.
قطعاً تله کابین. منتها این به میزان سرمایه گذاری شما و انتظاراتتون بستگی داره.
طرح های فوق العاده ای برا پیشنهاد داریم.
اینکه در مکان های سعب العبور همچین طراحی هایی کردین فوق العاده اس
متشکرم
بله احداث دکل های تله کابین در مناطق چالش بزرگی هست
سلام هزینه نصب تله کابین چقدره برا جای با مساحت ۱۰۰۰ متر چون قابل عبور با ماشین نیست
درود بر شما
هزینهی ساخت رو متوجه نشدم
لطفا با متراژ همون یک کیلومتری که خودتو فرمودین یه مینیمم ماکزیمم بدین…
تشکر
سلام عزیز.
تله کابین نو، شرکت دوپل مایر، حداقل یک و نیم کیلومتر، در شرایط استاندارد در میاد، ۹ میلیون یورو