فهرست مطالب
تله کابین چیست؟
تله کابین شامل تعدادی پایه یا دکل می باشد، که یک یا چند کابل فولادی را در هوا نگه می دارند، به این کابل ها اتاقک هایی متصل می شود که افراد را جابجا می کنند.
بیشترین استفاده تله کابین در مسیرهای کوهستانی و صعب العبور هست. تلهکابین از یک مسیر رفت و برگشت کابل فولادی تشکیل شده است. این کابل قطور از یک ایستگاه تا ایستگاه بعدی کشیده می شود. کابل های آویزان در طول مسیر توسط یک یا چند دکل در هوا نگهداشته می شوند.
کابین ها یا اتاقک ها در فواصل مساوی به کابل وصل میشوند. محل اتصال اتاقک تله کابین به کابل ثابت است. البته در احداث تله کابین های نسل جدید امکان جدا شدن تله کابین از کابل وجود دارد، این کار به صورت اتوماتیک انجام می شود . کابل توسط موتوری برقی در یکی از ایستگاهها به حرکت در میآید. بنابر این خود اتاقک دارای موتور محرک نیست.
اتاقک تله کابین
به اتاقک یک دسته یا اهرم فلزی متصل شده است. این دسته معمولا توسط فنر و پیچ به سقف آن متصل شده است. این دستگیره کابل متحرک و اتاقک را به هم متصل میکند.
متریال اتاقک بسته به مکان، و لوکیشن نصب از فولاد و شیشه ساخته می شود. استفاده از شیشه باعث می شود منظره های اطراف به خوبی دیده شود. این فرصت خوبی برای ثبت عکسهای جالب هست. ظرفیت اتاقک هم به عوامل مختلفی بستگی دارد، مثل قدرت تحمل کابل، ارتفاع پایه ها، طول مسیر و…
دکل های تله کابین
یکی از سخت ترین کارها و از چالش برانگیز ترین مراحل ساخت دکل ها یا پایه ها است. با توجه به تجربیات ما در ساخت دکل ها در مناطق کوهستانی دلایل زیر باعت می شود ما این مرحله از را پر چالش بدانیم:
- شرایط آب و هوایی نا آرام
- عدم وجود مکان مناسب گود برداری با توجه رعایت استاندارد فاصله بین دکل ها
- شیب بسیار تند در مناطق مختلف
- عدم دسترسی به امکانات حمل و نقل و تجهیزات
این دکل ها ممکن است درون شهر هم باشند. پس هر منطقه ای نیاز به رعایت استاندارد های خاص خود است.
ایستگاه ها
ایستگاه ها عمدتاً ساختمان های معمولی هستند که در آن ها فضای زیادی برای طراحی معماری وجود دارد. دسترسی به ایستگاه از طریق پله ها و آسانسور های داخل ساختمان میسر خواهد بود. علاوه بر این، امکانات مختلفی مانند فروشگاه یا غرفه های سرگرمی را می توان در آن جای داد. بنابراین ایستگاه ها می توانند نقطه شروعی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی محیط اطراف خود باشند.
برخلاف سیستم های حمل و نقل شهری مانند قطار شهری یا تراموا، اتاقک تله کابین فاقد موتور و ترمز می باشد. موتور محرک و سیستم توقف در واحد کنترل ایستگاه جای داده شده اند. موقعیت دقیق ساختمان مرکزی توسط مهندسین تعیین می شود. حداقل دو ایستگاه مورد نیاز است، یکی دارای سیستم درایو و ترمز و ایستگاه دیگر معمولاً دارای یک دستگاه کششی است که اطمینان حاصل می کند تا کابل محکم کشیده شده باشد. احداث هر تعداد ایستگاه میانی امکان پذیر است.
سرعت تله کابین
موتور محرک در ایستگاه ها قرار دارد. کاهش و افزایش سرعت هم در همان جا اتفاق می افتد.
اتاقک توسط کابلی که به آن متصل شده به جلو کشیده می شود. کابل ها توسط چرخهای فلزی که روی دکلها نصب شده اند هدایت می شوند. در ایستگاه پایین یا ایستگاه برگشت، کابل به دور یک چرخ فلزی بزرگ می چرخد و آماده برگشت می شود این چرخ فلزی بزرگ قابلیت کاهش سرعت و تنظیم کشش کابل را دارد. موتور متصل به این چرخ فلزی بزرگ می تواند سرعت را کاهش می دهد. در مواقع اضطراری سیستم ترمز سریعا همه تله کابین را متوقف می کند.
امنیت تله کابین
به وجود آمدن حادثه در این مورد بسیار نادر است. اینکه ظرفیت اتاقک یک نفر است یا بیست نفر تفاوتی در رعایت استانداردها برای تامین حداکثر ایمنی ندارد. در هر صورت مهمترین نکته داشتن بالاترین سطح ایمنی است.
در هر صورت حتی اگر امکان پاره شدن کابل یک هزارم باشد، چه اتفاقی می افتد؟ اگر کابلهایی که به اهرم پیچ شده اند پاره شوند چه اتفاقی می افتد؟ معمولا همه سیستم ها توسط چهار تا هشت کابل در هم تندیده ساخته می شوند، حتی اگر دو کابل پاره شود، کابل های باقی مانده کابین را بالا نگه می دارند. البته این سطح ایمنی در کنار بازرسی های دوره ای کابل ها و اتصالات احتمال حادثه را به صفر نزدیکتر می کند.
تله کابین های ایران
در گالری زیر می توانید لیست چند نمونه تله کابین در مناطق مختلف ایران را ببینید:
روش های حمل و نقل توسط کابل
تله کابین در طبیعت و مناطق گردشگری:
تله کابین های شهری:
تله کابین در میان کوه ها:
جابجایی مصالح با طناب راه ها:
معرفی شرکت سازنده تله کابین
تله کابین های مطرح ایران مثل تله کابین توچال و رامسر توسط شرکت های چینی و آلمانی طراحی و ساخته شده اند. شرکت یوچر هیچگونه محدودیتی فنی، علمی و اجرایی برای احداث تله کابین های دارای استاندارد بین المللی ندارد. بدیهی است که تجهیزاتی مثل اتاقک تله کابین و قطعات حساس مثل گیره های اتصال اتاقک به کابل از شرکت های معتبر و سازنده های برتر جهانی تهیه می شوند.
سرمایه گذاران گرامی می توانند جهت اطلاع از هزینه تهیه تجهیزات و اجرای پروژه، مدت زمان ساخت تله کابین و موارد دیگر با کارشناسان ما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایند.
عالی بود
اطالاعت خوبی در مود تله کابین یاد گرفتم
اگه میشه فیلم توضیحات هم بزارید ممنون
تشکر
فیلم های تله کابین در تیم رسانه یوچر در حال آماده سازی هست
با سلام
تله کابین در فضای جنگلی هم قرار گرفته؟
درود بر شما.
منظورتون رو درست متوجه نشدیم. تصاویر رو ببینید متوجه می شید که در همه جایی امکان احداث تله کابین وجود داره.
با سلام
تشکر میکنم از سایت کامل و قوی شما
حداقل متراژی که میشه تله کابین ساخت چقدره؟
درود بر شما.
مسافت از یک کیلومتر به بالا باشه بهتره
برای فضاهای سرپوشیده چه پیشنهادی دارید دکتر؟
تفریحی که هیجانی مشابه به زیپ لاین باشه، انجام میده تیم شما؟
سلام
برای ساخت تله کابین چه مجوزهایی لازمه گرفته بشه و اینکه در مکانی مثل رامسر که تله کابین وجود داره میشه یه تله کابین دیگه ساخت؟
درود به شما.
بستگی به محل اجرای پروژه داره. اگه ملک شخصی باشه چالش چندانی وجود نداره.
در شهر رامسر امکانش هست منتها توجیه نداره.
برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.
بنظر شما سودآوری تله کابین بیشتره یا زیپ لاین؟ کلا طرح های سودآوری دارید که بشه مطئن روشون سرمایه گذاری کرد؟
درود بر شما.
قطعاً تله کابین. منتها این به میزان سرمایه گذاری شما و انتظاراتتون بستگی داره.
طرح های فوق العاده ای برا پیشنهاد داریم.
اینکه در مکان های سعب العبور همچین طراحی هایی کردین فوق العاده اس
متشکرم
بله احداث دکل های تله کابین در مناطق چالش بزرگی هست
سلام هزینه نصب تله کابین چقدره برا جای با مساحت ۱۰۰۰ متر چون قابل عبور با ماشین نیست