سورتمه هایی با دو ریل اصلی
با دیدن تصویر بالا متوجه می شوید که برای ساخت مسیر این سورتمه از 2 ریل اصلی و 2 ریل فرعی استفاده شده است. این ریل ها به صورت موازی تا انتهای مسیر کشیده شده اند. داشتن چند ریل به پایداری بیشتر و عملکرد مناسب تر در سر پیچ ها کمک می کند. این امر باعث تجربه بهتر سوارکار می شود. به لطف پایداری بیشتری که ریل های چندگانه فراهم می کنند، امکان تجربه سرعت های بالاتر برای شما فراهم می شود، و می توانید کمتر از ترمز برای کاهش سرعت استفاده کنید. بنابر این در این نوع سورتمه ها از کابین هایی با تکیه گاه بلند تر استفاده می شود.
این نوع ریل کشی مناسب مسیرهای پر پیچ و خم است. هزینه ساخت در این نوع سورتمه بالاتر و زمان تحویل پروژه طولانی تر است.
سورتمه هایی با یک ریل
اگرچه “لوله” نامی عجیب برای این نوع ریل به نظر میرسد، اما با دقت به تصویر بالا میتوان فهمید که برای ساخت این مسیر، از یک لوله اصلی و یک تیغه متصل به آن استفاده شده است. هزینه پایین و سرعت بالای نصب، دلایل اصلی استفاده از این نوع ریل در طراحی مسیرهای سورتمه ریلی هستند. این نوع ریلکشی معمولاً برای مسیرهایی با پیچوخم کمتر انتخاب میشود و لوله بهعنوان ریل مرکزی قرار میگیرد که کابین بر روی آن سوار میشود.
این طراحی برای مسیرهایی که از میان درختان جنگل عبور میکنند یا برای پایین آمدن از کوه بسیار مناسب است. بااینحال، به دلیل استفاده از تنها یک ریل، پایداری کمتری نسبت به سیستمهای چندریلی دارد. در نتیجه، در سرعتهای بالا و سر پیچهای تند، نیاز به کاهش سرعت ضروری است. البته مسیر و کابینها به گونهای طراحی میشوند که امکان افزایش سرعت از حد مجاز وجود نداشته باشد.
کابینهای این نوع سورتمه معمولاً فاقد تکیهگاه پشت هستند و اغلب یکنفره طراحی میشوند. دستگیره ترمز میان پاهای سوارکار قرار دارد و با کشیدن این اهرم، سرعت کاهش مییابد. این نوع طراحی تجربهای ساده، هیجانانگیز و اقتصادی را ارائه میدهد.
نحوه اتصال کابین به ریل
شاید تصور اینکه کابین روی این ریل لوله ای صاف بایستد مشکل باشد. و احتمالاً با خود می گویید چگونه کابین ها میتوانند روی این ریل دایره ای بمانند. چرخ هایی که در تصویر بالا می بینید روی ریل ها می چرخند، چهار تا از این چرخ ها در زیر کابین وجود دارند که باعث می شوند سواری پایدار و نرم تری داشته باشید.
در تصویر زیر تعداد و محل قرار گیری این چرخ ها را می توانید ببینید.
احتمالاً متوجه شده اید که یک تیغه در بالای لوله وجود دارد. آن چرخ های (زرد رنگ) کف سورتمه را که نزدیک به هم هستند می بینید؟ آنها در دو طرف آن تیغه غلت می زنند و سورتمه را هدایت می کنند. بنابراین شما چرخ هایی در چندین طرف لوله در زوایای مختلف دارید که به طور موثر سورتمه را به لوله قفل می کند.
نتیجه گیری
این تفاوتها بین سورتمه ها باعث میشود که هر نوع سورتمه برای کاربردهای خاصی مناسب باشد و انتخاب بین آنها بستگی به نیاز و شرایط مسیر دارد. اگر برای احداث سورتمه ریلی به اطلاعات و مشاوره بیشتری نیاز دارید با شرکت یوچر به عنوان طراح و سازنده سورتمه ریلی تماس بگیرید.
فرم ارسال نظر